Såhär i Corona-tider, när man ska undvika såväl resor, möten som folksamlingar är det svårt att uppleva konst. Därför har spannarboda.se skapat denna digitala utställning tillsammans med den mycket skickliga akvarellisten Hanna Nyström.
For English summary, see below.
Hanna Nyström är en Ukrainsk konstnärinna som sedan 2007 är verksam i Sverige. Hon bor i den lilla byn Lästringe vid den idylliskt vackra Sörmlandskusten. Hanna började som 10-åring på en konstskola för barn. Hon är sedan utbildad vid Orels konstskola, ett konstgymnasium med konstpedagogisk inriktning, samt vid Llivs typografiska akademi i Ukraina.

”Jag målar mest i akvarell men även i olja. Mina främsta inspirationskällor är naturen, människor och historia. Mitt måleri är en kombination av experiment, intuition och en stor del arbete. Enligt mig är grunden i akvarellmåleri färg, form och nyfikenhet. Jag utgår ofta från naturen när jag målar. Jag målar realistiskt men min tankevärld, mina drömmar och mina känslor vävs in i objektet. Som akvarellmålare kan jag inte gömma sig bakom tekniken. Akvarellmålning är ett väldigt personligt, nästan intimt hantverk där improvisation är en väsentlig beståndsdel. Jag lägger mycket tid på att få den rätta känslan i bilden.
Jag tror att många förklaringar till våra drivkrafter och vad som händer med oss i livet finns i barndomen. Jag har ett tidigt minne av vinterhimmel och kommer ihåg hur jag fascinerades och förtrollades av ljuset och av trädens personlighet och styrka. Jag var en riktig drömmare. Jag hade tidigt en vilja att uttrycka mig med att måla.
Med måleri och teckning kan man undersöka värden utanför och inuti sig själv. Genom det kan man reagera, bearbeta och uttrycka. I Ukraina undervisade jag i måleri, komposition och teckning i samma skola som jag som barn lärde mig att måla. Jag deltog regelbundet i olika utställningar men det är här i Sverige jag beslutade mig för att jobba som konstnär på heltid. I Sverige lyckades jag träffa fantastiska personer som uppmuntrade mig och gav mig personligt och professionellt stöd i mitt konstnärskap.”
Hanna är medlem i nordiska akvarellsälskapet.
Läs mer om Hanna Nyström på Facebook: https://www.facebook.com/pages/category/Tutor-Teacher/Hanna-Nystr%C3%B6m-486690581433971/
Utvalda akvareller av Hanna Nyström
Spannarboda.se presenterar stolt nedan några av Hanna Nyströms vackra akvareller i en digital utställning. I urvalet ser vi inte bara Hannas träffsäkerhet och skicklighet som akvarellist utan även hennes bredd i motiv: från det detaljerat realistiska till det drömska, från idylliska naturmotiv till stadens puls. Från det harmlöst ljuva till det apokalyptiskt skrämmande.
Visst vore det roligt om vi kunde få hit Hanna till Spannarboda för en riktig utställning i höst?
Notera att alla bilder i utställningen är upphovsrättsskyddade och får inte reproduceras utan skriftligt tillstånd från spannarboda.se. Några av tavlorna är till salu. Kontakta Hanna Nyström på 076-3900783 eller på akvhanna@gmail.com för köp eller mer information.
Bilder med kommentarer
Nedan följer några korta personliga kommentarer till respektive bild, sammanställt av Björn Tångeberg. Klicka på bilderna för att se dem i förstorat läge.
Björnskalle (2015)
Akvarell, 52×32 cm. Ej till salu.

För mig som heter Björn, är ju en björnskalle en ganska stark symbol för döden. ”Björnen sover” som en slutgiltig och oåterkallelig vaggvisa, kanske. Men för Hanna som har levt i den ryska björnens skugga, kanske den här bilden har helt annan symbolik?
Vid kusten (2019)
Akvarell, 36×46 cm. Ej till salu.

Så vackert båtarna ligger och guppar vid kajkanten. Det börjar skymma och dimman växer sig tätare. I bakgrunden ser vi hur stora master långsamt svajar i vågorna och man kan nästan höra ljudet av vågskvalp, tåg som slår mot masterna och hur det knakar i bryggans gamla gistna trä.
Äntligen vila (2019)
Akvarell, 25×19 cm. Ej till salu.

Hanna lyckas fånga ett ögonblick av frid och lycka i den här bilden. Flickan som vilar på sängen och som förstrött tittar på sin hund som sitter vid hennes sida. I sin famn håller hon husets katt, som spinner milt och stillsamt. Katten håller dock för säkerhets skull ett vakande öga på hunden. Vem vet? Friden är skör och kan försvinna på ett ögonblick.
Just före midsommar (2020)
Akvarell, 52×32 cm. Ej till salu.

Se hur bofinken försiktigt har vridit på sitt huvud och fokuserat tittar på sitt byte, en sekund innan han tänker slå till. Skalbaggen är mödosamt på väg upp för ett grässtrå, kanske för att bättre kunna lyfta i vinden för att svärma tillsammans med de andra skalbaggarna. Försommarens grönska och blommor är så många och så intensiva att de är svåra att urskilja, men nog syns en blommande Skvattram tydligt i bakgrunden. Men… är det någon som tittar på oss bakom grönskan?
Karneval (2015)
Akvarell, 31×50 cm. Ej till salu.

Tre musikanter tågar förbi. De spelar trumpet och flöjt. Staden tornar upp sig i bakgrunden i mäktiga konstruktioner av stål och trä med tinnar och torn. Drömskt sträcker den sig upp mot himlen. Former och strukturer som gradvis löses upp. Är staden en symbol för människans oändliga strävan att bygga och exploatera? Ett drömmarnas Babels torn? Musikanterna är så ensamma, de spelar utan publik. Kanske försöker de locka oss ut ur staden, som råttfångaren i Hameln?
Rosor (2020)
Akvarell, 51×39 cm. Pris 4000 kr.

Med ljusa, somriga färger fångar Hanna träffsäkert det vackra i en bukett rosor. Man kan nästan känna den svagt söta doften från blommorna i buketten.
Till havs, till havs (2017)
Akvarell, 38×47 cm. Ej till salu.

Jag tror att motivet är lånat från en saga. Det är djupt symboliskt och berör starkt. På ytan finns skeppet, en bräcklig farkost, som utsatt för väder och vind. Man ser hur vinden fyller seglen och hur vimplarna vajar i blåsten. Tittar man tillräckligt noga kan man se hur skeppet rider på böljorna. Under ytan sitter pojken och skjuter skeppet framför sig på en räls. Han är tyst och sammanbiten. Fokuserad på att sakta driva båten framåt. För mig är pojken en symbol för den inre kompassen, oavsett hur mycket vi driver med vinden rör vi oss ändå åt det håll hjärtat pekar. Så många av våra val är ytliga och påverkar till syvende och sist ändå inte vart vi hamnar.
Pioner (2020)
Akvarell, 57×40 cm. Pris 4000 kr.

Precis som den lilla fjärilen i bildens högra hörn dras vi som förtrollade till buketten med somriga pioner. Plötsligt kommer alla barndomens somrar till minnet och vi drömmer oss bort en stund.
Ombyggnaden (2019)
Akvarell, 49×39 cm. Pris 6000 kr.

Motivet är taget från Stockholm, men det är egentligen av mindre betydelse. Staden är som en levande varelse, en organism som ständigt rör sig och förändras. Ett virrvarr av kranar, vägar och varumärken. Människorna är underordnade. Som om de vore statister i en film, eller kanske till och med stadens levande kulisser. Det finns något mörkt och hotfullt i bilden, med en känsla av förestående undergång.
Viken (2016)
Akvarell, 50×40 cm. Ej till salu.

Gryningen kommer snart, men har ännu inte betvingat natten. Vattnet ligger spegelblankt i viken. I bakgrunden tornar en av Hannas drömska städer upp sig. Vi ser stadens slumrande siluett. Med nöd och näppe kan vi urskilja segelbåtarnas master i hamnen. Skäret i förgrunden är tomt. Några stänk av fågelspillning är de enda tecknen på liv. Det märkliga perspektivet får mig att tänka på hur flyktigt allt är, alla dagar kommer och går. Ljus tänds och släcks. Våra människoliv passerar. Men klippan och vattnet lever som i en annan tidsålder, enligt en annan, mycket större skala. Som är bortom vad vi kan uppfatta.
Pors (2018)
Akvarell, 37×44 cm. Ej till salu.

Den här tavlan är ett beställningsjobb av min far som blev Malins och min bröllopsgåva när vi gifte oss 2018. Malin och jag återförenades 2017 efter att inte ha setts sedan gymnasietiden i Nyköping. Jag hade berättat för min far om en episod just den dagen när vi möttes igen efter 27 år. Vi lämnade Lindesberg för att tillbringa en helg på Grythyttans Herrgård. På vägen dit gjorde vi ett stopp vid en sjö, något efter Timansberg. Där i ett blommande skvattramsnår kysstes vi för första gången. På något sätt hade det blivit missförstånd mellan mig och min far, så han bad Hanna att måla en tavla föreställandes pors (inte skvattram). Den vackra tavlan hänger över sängen i sovrummet, och på dess ram sitter en kvist torkad skvattram. För säkerhets skull.
Berg- och dalbana (2019)
Akvarell, 57×37 cm. Pris 5500 kr.

I virvlar av färg och form slingrar sig berg- och dalbanan genom nöjesfältet, precis som våra liv som människor. Det går upp och ner i en rasande fart. Konstruktionen ser nästan omänsklig ut, med sirliga höga fackverk av stål, som sträcker sig så högt upp att detaljerna förlorar sig i dimman. Människan är så liten och bortkommen i jämförelse.
Kvällsöppet (2019)
Akvarell, 57×37 cm. Pris 5500 kr.

Mina tankar går till en by vid medelhavet och hur befolkningen samlas på torget på kvällen för att äta på byns taverna i skuggan av träden. I bakgrunden växer byns kuliss upp mot bergssidan. Det ser tryggt och stillsamt ut. Kanske lite avlägset i dessa tider? Jag hoppas att pandemin snart tillåter oss att sitta tillsammans på en taverna som har kvällsöppet.
Trädgårdssångarens bo (2020)
Akvarell, 32×37 cm. Pris 3500 kr.

Tärdgårdssångaren är en fågel som har stora röstresurser trots att den bara väger omkring 20 gram. Trädgårdssångaren är en fantastiskt flitig fågel! Det är en flyttande fågel, som övervintrar i tropiska Afrika och häckar här i norden och i västra Asien. Häckningssäsongen pågår i maj och juni där hanen bygger ett antal så kallade ”lekbon” som är lite slarvigt sammansatta av kvistar och andra växtmaterial och fungerar som ”visioner” för hur det färdiga boet kan vara placerat och se ut. Honan väljer sedan ett bo som färdigställs för äggläggningen.
Katederal (2019)
Akvarell, 57×37 cm. Pris 5500 kr. Såld.

Katedralen i Hanna Nyströms tavla ”Katedral” från 2019 påminner om Notre Dame. Jag minns de chockartade dygnen när vi underrättades om hur den gamla parisiska damen stod i lågor. Hannas katedral speglar sig liksom i sin egen arkitektur. Vad är en reflektion av vad?
Vision (2020)
Akvarell, 57×37 cm. Pris 5500 kr.

Stora ställningar stöttar upp en gammal byggnad som ett gigantiskt exoskelett. Ställningarna kanske kan ses som en metafor för våra strävanden att ständigt klättra uppåt? Nedanför renoveringen av byggnaden pågår stadens liv som vanligt. Människor står i klungor och samtalar lågmält, andra promenerar på gatan.
Gammalt Äppelträd (2017)
Akvarell, 50×35 cm. Pris 5500 kr.

Det gamla äppelträdet väntar på den analkande vintern. Det har nästan släppt alla löv, gräset och växtligheten runt omkring är mätt och utmattad efter en intensiv sommar. I bakgrunden tornar mörka moln upp sig. Kanske blir det åska och storm? Men jag får en väldig längtan att slå mig ner under trädet och luta huvudet mot den vackra gärdsgården. Ett bra ställe att bara sitta på och filosofera.
Marstrand (2019)
Akvarell, 49×35 cm. Pris 5500 kr.

Karstens fästning tornar upp sig i ovanför Marstrand. Fästningen är uppförd i granit och de äldsta byggnaderna är från 1700-talet, men anläggningen har anor från 1600-talet. Karlstens fästning räknas som en av Europas starkaste fästningar.
Nedanför fästningen ligger ett Marstrand insvept i dimma. Segelbåtarna ligger idylliskt vid hamnen och ovanför kretsar en flock måsar. Här och nu går det inte att avgöra vilket sekel vi befinner oss i. Kanske har vi tagit oss tillbaka till 1800-talet, när fästningen fungerade som stadsfängelse. Kanske är det just här och nu Lasse-Maja sitter fängslad?
Konstföreningar som har köpt Hannas konst
Eskilstuna konstförening
Nyköpings konstförening
Sveriges Radio
Ekerö konstförening
Tidigare utställningar
2019: Stockholms konstsalong samt separatutställning på Galleri Lagårn/Ullsta
2018: Konstsalong och separatutställning på Galleri Lagårn/Ullsta
2017: Stockholms konstsalong, grupputställning på Eskilstuna konstmuseum samt separatutsällning på Galleri Lagårn/Ullsta
2016: Konstalong och separatutställning på Galleri Lagårn/Ullsta samt på Stockholms konstsalong
2015: Katrineholms decembersalong, Stockholms konstsalong, konstsalong på Lagårn/Ullsta samt separatutställning på Galleri Fiskhuset/Nyköpin
2014: Separatutställning på Westerlind/Nyköping, Stockholms Konstsalong, samt konstsalong Lagårn/Ullsta
2013: separatutställning på Galleri Vindfång/Nyköping, Nordiska Akvarellsällskapet samt Fiskussalongen/Nyköping
A brief summary in English
Hanna Nyström is an Ukrainian painter who lives in Sweden since 2007. She was educated in Orels school of arts outside Moscow and at the typography academy of Lviv, Ukraine. She paints in water color and oil, mainly motives inspired by nature or history.
All images are copyright protected, and are not allowed to be reproduced in any way without written consent issued by spannarboda.se.
Some of the paintings are for sale, please contact info@spannarboda.se for more information.